Sunday, December 20, 2009

Dialog Tak Bernilai: Sudut Pandang Surah Yusuf

Daripada 111 ayat dalam surah Yusuf, 86 ayat adalah ayat dialog, iaitu sekitar 74 peratus. Ini bermakna, dari sudut pandang surah Yusuf, gaya penceritaan yang indah adalah gaya dialog, bukan gaya naratif.

Salah satu unsur yang mencacatkan nilai keindahan pada gaya bercerita adalah terdapatnya dialog-dialog yang melemahkan keindahan cerita disebabkan dialog-dialog itu tidak mempunyai niai cerita.

Dialog yang tidak mempunyai nilai cerita mecipta 3 kesan negatif:

1. Ia melambatkan perkembangan cerita.

2. Dialog-dialog itu membosankan apabila dibaca.

3. Ia menimbulkan persepsi bahawa pengarangnya tidak mempunyai bakat bercerita yang tinggi.

Dialog-dialog yang tidak mempunyai nilai cerita adalah unsur kecacatan pada keindahan karya. Semakin banyak terdapat dialog jenis ini dalam karya, semakin serius kesan kecacatan itu, sehingga pada suatu tahap ia menyebabkan karya itu memperbodohkan pembaca.

Bagaimanakah caranya saudara dapat mengenalpasti dialog-dialog yang tidak mempunyai nilai cerita? Apabila dialog itu selalu dapat didengar dalam percakapan sehari-hari, maka dialog itu adalah bahasa basa-basi yang tidak mempunyai nilai keindahan. Dialog-dialog jenis ini tidak terdapat sama sekali dalam surah Yusuf.

Di bawah adalah contoh petikan dialog-dialog yang tidak mempunyai nilai cerita:

“Assalamualaikum,” (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) ucap Tuk Guru Dagang, ketua kampung Terus Puri tempat tinggal mereka.

“Waalaikummussalam,” (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) jawab Pak Kemat sambil berdiri. Ketika itu dia baru sahaja membersihkan sekeliling pokok sayuran yang mereka tanam di tepi rumah mereka. Dengan segera Pak Kemat menghulurkan tangan kepada Tuk Guru Dagang untuk bersalaman.

“Sudah besar pokok yang Pak Kemat tanam ini,” (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) kata Tuk Guru Dagang sambil menunjuk ke arah pokok cili yang berada di hadapan mereka.

“Betul. (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) Hamba bersyukur kerana hasil tanaman hamba menjadi,” balas Pak Kemat.

“Pak Kemat, awak bercakap dengan siapa itu?” (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) kedengaran suara Mak Senah bertanya dari arah dalam rumah. Mak Senah sedang memasak untuk hidangan tengah hari mereka.

“Saya bercakap dengan Tuk Guru,” (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) sahut Pak Kemat.

“Oh, Tuk Guru,” (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) kata Mak Senah sambil menjengah dari pintu dapur.

“Jemputlah masuk," (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) kata Mak Senah lagi.

“Jemputlah masuk ke rumah kami,” (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) kata Pak Kemat mempelawa Tuk Guru Dagang masuk ke rumah mereka.

“Baiklah,” (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) kata Tuk Guru Dagang sambil langkah kakinya mengekori Pak Kemat masuk ke dalam rumah.

“Jemput duduk,” (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) kata Mak Senah pula sambil membentangkan tikar mengkuang yang baru sahaja selesai dianyamnya kelmarin..

“Terima kasih,” (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) kata Tuk Guru Dagang, “hamba sebenarnya ada hajat datang ke sini.”

“Apa yang boleh saya bantu?” (dialog ini tidak mempunyai nilai cerita) tanya Pak Kemat sambil tangannya menyambut dulang yang dihulur oleh Mak Senah.



1 Komen:

At 9:04 AM, Blogger Romantis Selatan oleh...

rupanya begini maksudnya apa yang dimaksudkan dialog dalam satu ayat... baru saya faham...

 

Post a Comment

<< Home